Bannerbilde for 1.mai kampanje 2020

1. mai 2020 - Trygghet for helse og arbeid

Informasjon om arrangement for markering av dagen

EN ANNERLEDES MARKERING AV 1. MAI 2020

Vi kan ikke avholde en lokal, felles samling for markering av 1. mai i år på grunn av situasjonen med covid-19 og gjeldende regler. Markeringer skal det likevel bli, og vi vil derfor forsøke å sørge for at alle medlemmer kan delta digitalt ved å benytte seg av Facebook- og nettsider.

Hovedparolen for årets 1. mai er «Trygghet for helse og arbeid». Dette gjenspeiler den perioden vi er midt oppe i med en pågående pandemi, permitteringer og usikkerhet for mange innbyggere i deres hverdag om både helse, arbeid og økonomi. Det er en forventning til at tiden fremover vil preges av dårligere økonomiske utsikter og ledighet.

Midt i dette ser vi gledelig nok at solidariteten ligger der, folk viser omtanke og ønsker å bidra med små og store ting i en felles innsats for landet. Det borger godt for tiden fremover, og både offentlige og private initiativ tas for å bidra til at vi sammen skal komme over utfordringene på ulike områder.

1. mai er dagen for å hylle helsepersonell, bussjåfører, renholdere og alle som har bidratt til at samfunnet fungerer selv i krisetider. En stor takk skal også rettes lokalt til de som har holdt alle kommunale tjenester i gang, har tatt ansvar og bidratt til bygdas ve og vel.

Sammen er vi sterke – og det vises solidaritet i praksis på mange nivå lokal og globalt når det røyner på.

Vi anbefaler følgende linker til egne Facebook-sider og ulike kanaler for mer informasjon:

- lokale appeller med ordfører og AUF som legges ut via våre Facebook-sider https://www.facebook.com/GjerdrumArbeiderparti/

- direktesendt fellesarrangement fra AP, AUF og LO fra kl. 11.00. Se Arbeiderpartiets og LO sine nettsider, eller meld deg på via direkte link til arrangementet på https://www.facebook.com/events/140460764059646/

- direktesendt solidaritetskonsert fra Norsk Folkehjelp med kjente artister fra kl. 19.00. Se mer om dette og 1. mai-aksjonen på https://folkehjelp.no/1-mai-aksjonen og  https://www.facebook.com/folkehjelp/ for konsert eller innsamlingsaksjonen.

Vi håper dette gir alle en mulighet til å høre gode appeller, få opp stemningen på en annerledes 1. mai og gir alle en mulighet til å markere dagen - om enn litt i redusert form. Så håper vi å se alle igjen til felles markering i 2021.

Da ses vi til digital 1. mai – det anbefales sterkt å sjekke ut og melde seg på til de ulike arrangementene for å følge taler, appeller og underholdning for dagen!

God 1. mai!