Flerbrukshallen - et skritt videre realisering

Status i saken etter siste kommunestyremøte

Ekstern mulighetsstudie

Etter at videre behandling av hallsaken stoppet opp i påvente av en videre utredning om status på eksisterende hall mot nybygg,  viser den uavhengige rapporten at å bygge ny flerbrukshall er det det beste alternativet på sikt. Den økonomisk sammenligningen av hva det vil innebære å oppgradere og bygge til eksisterende hall, mot å bygge en helt ny, viser også at dette er det mest forsvarlige med tanke på kvalitet, økonomi og levetidskostnader. Rapporten ga oss svarene som gir trygghet for å vedta et så stort løft av en investering i kommunens budsjetter. Derfor er det gledelig at et enstemmig kommunestyre nå har stilt seg bak dette med vedtak om å bygge ny flerbrukshall på Oppvekstjordet.

Hovedutfordringene

Den eksisterende hallen er i overkant av 20 år og ble i sin tid til en stor grad bygget på dugnad av driftige Gjerdrumsfolk til glede for bygdas innbyggere. En stor og prisverdig innsats ble lagt ned fra de som deltok i arbeidet med hallen tilbake i tid. Det viser seg likevel at datidens løsninger har sine svakheter ved at anlegget bl.a. har en maksimalt utnyttet konstruksjon som ikke tåler ytterligere belastninger. Videre har bygget ventilasjonsløsninger og tekniske anlegg som trenger vesentlige oppgraderinger, og arealer som i noe grad vanskelig lar seg tilpasse til dagens romplaner og behov mv. Hallen er heller ikke tilpasset dagens krav til universell utforming eller tekniske løsninger som kravene er i TEK17-bestemmelsene, noe som derfor ville kreve dispensasjoner og ulemper for brukerne.

Økonomien i ulike alternativ

Investeringskostnadene ved å bygge en ny flerbrukshall er ca. 10 millioner mindre enn å investere i en oppgradering av eksisterende hall. Netto beløp for en ny flerbrukshall anslås å være ca. 173 mill. for ny hall med det romprogrammet som foreligger inkludert uteanlegg. Basert på kalkulerte investeringskostnader i rapporten og gevinster i ulike tilskuddsordninger ved å satse på nybygg, gjør det samlet sett et nytt hallbygg billigere enn å rehabilitere dagens hall for å dekke behovet for 2 hallflater. Beregnet drift- og vedlikeholdskostnad for ny hall synliggjør  ca. 800.000,- lavere kostnad per år grunnet bedre utnyttet plass, bedre klima- og energiløsninger og et totalt sett mindre bygningsareal.

Oppsummert

Totalbildet viser derfor at en ny flerbrukshall over tid gir mange fordeler i form av gunstigere økonomi, bedre arealløsninger, bedre løsninger for energi/miljø og alt i alt et lavere kostnadsbilde for kommunen. En ny flerbrukshall blir en god løsning uten å gå på akkord med sikkerhet i bruk, som sikrer tilgang med universell utforming og en byggeprosess gjennomført på kortere tid og implikasjoner. Rapporten i sin helhet kan du lese på kommunens hjemmesider

Vedtaket som ble gjort gir administrasjonen fullmakt om å gå videre med detaljering av et forprosjekt etterfulgt av en konkurranse for å få frem 4 ulike løsningsalternativer. Vi venter spent på innovative og fremtidsretta forslag på bygg når den tid kommer. Avhengig av saksgang og behandlinger i kommunestyret vil en ny hall kunne stå ferdig i 2023/24. Underveis vil den gamle hallen bli benyttet som i dag, og det er foreløpig ikke tatt noen beslutning om hva som skal skje med den gamle hallen etter at nybygget er ferdig.

Idretten og innbyggerne våre fortjener gode løsninger. Vi i Arbeiderpartiet ser dette som en god investering i folkehelse og trivsel som står seg i fremtiden.

Sammen gjør vi Gjerdrum til et godt sted å bo!