En far og hans to barn går tur i skogen, de har stoppet opp for å studere noe. Foto: Øivind Haug

Innlegg om budsjett og økonomiplan 2020-2026 i kommunestyre 11.des 2019

Som et ansvarlig styringsparti legger Arbeiderpartiet stor vekt på at budsjett- og økonomiplanen er økonomisk bærekraftig inn i fremtida. Vi skal sørge for at kommunen kan levere gode tjenester også framover, og da kan ikke driftsbudsjettet og investeringsplanen vi vedtar i dag, gjøre dette umulig. Når vi ser at kommunens økonomi blir strammere, må vi innse at dette vil kreve tydelige prioriteringer fra oss politikere.

Kommunene i Norge pålegges stadig flere oppgaver og nye måter å løse oppgavene på. Kostnader til drift går opp, mens inntektene ikke følger etter i samme tempo. Regjeringen er dessverre ikke villig til å prioritere en bedre kommuneøkonomi, og Gjerdrum blir straffet for å være såkalt "frivillig liten". Vi i Gjerdrum er likevel heldige, med gode skattebetalere som sikrer oss gode inntekter.

Den årlige rangereringen av kommunene i Kommunebarometeret, viser at Gjerdrum er blant de kommunene i Norge med lavest kostnad per produserte tjeneste. Det er viktig å fokusere på å drifte billig og effektivt. Samtidig vil vi at kvaliteten på tjenestene skal opprettholdes.

Arbeiderpartiet har stor tillit til at administrasjonen, med kommunedirektøren i spissen, gjør sitt beste for å levere effektive og gode tjenester. Skal de fortsette med det, forutsetter det gode og tydelige styringssignaler fra oss politikere.

Disse styringssignalene gir ved gjennom gode verbalforslag, som vil gi kommunedirektøren en klar indikasjon på hva som skal prioriteres i året som kommer. Dette igjen, gir god forutsigbarhet og et godt grunnlag for fremtidige budsjettprosesser.

Det smerter Arbeiderpartiet å måtte ta ut svømmehallen av økonomiplanen. En slik investering vil ikke være økonomisk bærekraftig i overskuelig fremtid, med 2026 som tidsperspektiv. Til gjengjeld står vi sterkt på å få realisert en ny flerbrukshall, med god hallkapasitet.

Arbeiderpartiet vil fortsette å prioritere forebygging og tidlig innsats i tida fremover. At administrasjonen her har høye ambisjoner og målsetninger på vegne av gjerdrumsskolen, ser vi positivt på. Vi ønsker at hver enkelt elev skal bli sett uansett forutsetninger, og bli møtt av en skole som tilpasser undervisningen til eleven. Bare slik kan vi legge til rette for at flest mulig lykkes med egen skolegang og eget arbeidsliv.

Vi støtter også satsingen på mer digitalisering og innovasjon i skolen. Vi må innse at dagens elever vil møte et enda mer digitalisert arbeidsliv enn oss. Derfor er det viktig at vi sørger for tidlig å utvikle de unges digitale kompetanse og ferdigheter.

Arbeiderpartiet er videre opptatt av å sikre gode vilkår for idrett og kultur i bygda vår. Gjerdrum har stor deltakelse og høy aktivitet innenfor idretten, og et variert og godt tilbud på kulturfronten for både store og små.

Mange i bygda bidrar med en betydelig mengde med frivillig innsats og gratis arbeidstimer for at tilbudene skal komme alle innbyggere til gode. Da ønsker vi at kommunen strekker seg langt for å få til en god dialog, gir økonomisk støtte, og ikke minst, sikrer at anlegg fungerer tilfredsstillende for å opprettholde tilbudet.

Arbeiderpartiet ønsker i samarbeid med frivilligheten å finne gode løsninger for Oppvekstjordet som inkluderer både idretts- og skoletilbud, videreutvikler kulturhuset som bygdas storstue, og bidrar økonomisk til nødvendig oppgradering av lysløypa, løypekjøring og annen frivillig aktivitet. Dette er utvilsomt gode investeringer i folkehelsa og livskvaliteten til bygdas innbyggere.

Sammen med resten av posisjonen styrker derfor Arbeiderpartiet tilskuddene til lag og foreninger med kr 265.000 i 2020. Av dette går kr 75.000 til RBU som driftstilskudd. De gjør en uvurderlig innsats for dem som trenger det aller mest.

Til slutt vil jeg takke administrasjonen for et godt budsjettforslag, og ønske oss alle sammen lykke til med å iverksette det i 2020.

Gruppeleder Marianne Ecker

Marianne